Tres obres opten al XI Premi SGAE de Guió Julio Alejandro

Sgae | 20/11/2014

Bajo el sol, de Humberto Jiménez Penha (Brasil-Nicaragua); Santa y Delfín, de Carlos Lechuga (Cuba), i Siete horas, de Chema Rodríguez (Espanya) i Francisco Vargas (Mèxic), són les tres obres  finalistes del XI Premi SGAE de Guió Julio Alejandro, que convoca la Fundació SGAE amb l’objectiu de fomentar la producció de nous continguts audiovisuals i potenciar la qualitat de la literatura cinematogràfica. El guardó està dotat amb 25.000 euros per al guanyador.

El veredicte del jurat es donarà a conèixer aquest dissabte, 22 de novembre, a la gala de clausura del Festival de Cinema Iberoamericà de Huelva. Al Premi SGAE de Guió Julio Alejandro d’enguany, en honor al guionista de la cèlebre pel·lícula Viridiana de Luis Buñuel, s’hi han presentat 208 treballs procedents d’arreu de l’Estat espanyol i Iberoamèrica.

A Bajo el sol, Humberto Jiménez Penha narra la història de Memo i la seva família, que intenten sobreviure a l’interior de Nicaragua, on la terra encara avui és plena de mines antipersona. En aquest lloc, enmig del no-res, hi ocorrerà un eclipsi total de sol. Aquesta és la crònica dels dies previs a aquest fenomen solar. Jiménez Penha es va graduar en Producció de cinema a l’Escola Internacional de Cinema i Televisió de San Antonio de los Baños (Cuba) on va ser director de producció. Ha estat coguionista de La vida es silbar, de Fernando Pérez, i d’El Camino, d’Ishtar Yasin. També ha estat productor executiu de Querido Camilo, de Julio Molina i Daniel Ross, i ha treballat amb Fernando Trueba o Ken Loach, entre altres directors.

Santa y Delfín ens situa a l’any 1992 a Cuba. Delfín és un escriptor d’uns cinquanta anys que anys enrere va ser considerat un «homosexual amb problemes ideològics». Santa és una camperola de només trenta anys d’edat encarregada de vigilar-lo. Santa i Delfín són completament oposats; no se suposa que simpatitzin, però ells no saben que tenen moltes coses en comú i molt poques que els diferencien. Carlos Lechuga es va formar a Cuba com a director a l’Institut Superior d’Art i va continuar els seus estudis a l’Escola Internacional de Cinema i Televisió en l’especialitat de guió. El seu treball com a director inclou diversos curtmetratges com Los bañistas i Cuca y el pollo, mereixedors de diversos premis. Com a guionista, Lechuga ha participat en cinc llargmetratges. Melaza ha estat la seva primera pel·lícula com a director estrenada internacionalment al Festival de Cinema de Rotterdam i guanyadora, entre d’altres, del Premi a Millor Pel·lícula Llatinoamericana al Festival de Cinema de Màlaga, i el Newcomer of the Year del Festival International de Mannheim-Heidelberg.

Siete horas, de Chema Rodríguez (Sevilla, Espanya) i Francisco Vargas (Mèxic) explica la història d’Andrés, un nen d’11 anys que té molta por. Viu amb María i Pedro, l’home que va matar al seu germà i un dels homes que van massacrar a totes les dones i nens del seu petit poble. Són els pitjors dies de la guerra. Ell ha sobreviscut, però té por. L’esposa de Pedro, María, pateix bipolaritat i atacs d’agorafòbia després de perdre al seu fill. Andrés ha vingut per substituir-lo. Ella també té por… Fins i tot en Pedro té por, por de si mateix. Andrés vol fugir, o potser no. Té massa por per saber-ho. Chema Rodríguez és director, guionista i productor dels llargmetratges documentals Estrellas de la Línea (2006), Coyote (2009), El abrazo de los peces (2011), la TV-movie Maras i de més de cinquanta documentals per a televisió. Francisco Vargas és director, guionista i productor del llargmetratge El violín (2006), el qual va ser seleccionat al Festival de Cannes per a la secció Un Certain Regard i va obtenir més de 55 premis als festivals més importants del món, convertint-se en la pel·lícula més llorejada del cinema mexicà.

Figura clau i desconeguda

Amb el Premi SGAE de Guió Julio Alejandro, la Fundació SGAE reivindica la figura del guionista aragonès Julio Alejandro, un personatge poc conegut entre el gran públic tot i que autor d’obres decisives de la història del cinema espanyol. Estretament vinculat, durant bona part de la seva trajectòria profesional, al cineasta Luis Buñuel, Alejandro va signar els textos de Tristana i Viridiana, així com d’altres projectes primerencs de Buñuel al Mèxic dels anys trenta. Julio Alejandro (Osca, 1906 – Dènia, 1995) va destacar com a guionista cinematogràfic i autor teatral.

 Guions premiats que han passat per la gran pantalla

Algunes de les obres guanyadores del guardó s’han estrenat a la gran pantalla. Aquests són els casos de Paisito (Tornasol Films), amb guió de Ricardo Fernández Blanco i dirigida per Ana Díez; Todos tenemos un plan (Haddock Films), amb guió i direcció de la mateixa Ana Piterbarg, i Miel de naranjas (Alta Films), amb guió de  Remedios Crespo i direcció d’Imanol Uribe. En l’actualitat es troben en fase de producció Cuando los caballos aprendieron a llorar, amb guió de Jano Mendoza, i  El acompañante, amb guió de Pável Giroud.

 

© Copyright Sociedad General de Autores y Editores SGAE
Fernando VI, 4 28004 Madrid
Avís legal i política de privadesa